Ofte stilte spørsmål
Her finner du en oversikt over FAQ – ofte stilte spørsmål når det gjelder cruise. Er det noe du ikke finner her, og lurer på, så kontakt Cruisereiser – vi hjelper deg!
Rederienes avbestillingsvilkår
Rederiene har ulike avbestillingsvilkår. I tillegg er det egne regler når det er en gruppereise.
Her finner du avbestillingsvilkårene
Når må jeg bestille cruise?
Cruise kan du bestille så snart rutene og programmet er klart, ofte er det 2 år før cruiset. Som regel får du gode priser om du bestiller tidlig og du har større valgmulighet med hensyn til lugarkategori mm.
Er måltider inkludert?
På cruise er alle måltider inkludert. På noen rederier/skip finner du alltid et spisested åpent, mens andre har litt mer begrenset åpningstider. Mange skip har spesialrestauranter hvor man enten betaler cover charge eller bestill a la carte.
Hvor og når kan jeg spise?
Utvalget av spisesteder varierer fra skip til skip. Cruiseskipene har som regel hovedrestaurant som er åpen til middag og noen ganger til frokost og lunsj. Det er som regel en buffetrestaurant som er åpen til frokost, lunsj og middag som også er inkludert i prisen. Noen cruiserederier har flere restauranter du kan velge i og som regel er det f.eks. pizzarestaurant og hamburger/pølse kafè.
Mange rederier har faste bordsettinger hvor du kan velge om du vil spise tidlig ca kl 18:00 eller sent ca kl 20:30. Som regel kan du også velge en åpen bordsetting hvor du innen et tidsrom kan komme når du ønsker og må bestille tid.
Enkelte rederier har ikke faste bordsettinger og du kan reservere tid.
På de fleste skip finnes det også spesialrestauranter. Mange skip har spesialrestauranter hvor man enten betaler cover charge eller bestill a la carte. Prisene kan variere fra ca $10 – $60.
Frokost kan du som regel få servert på lugaren om du gir beskjed dagen før.
Romservice er tilgjengelig hos alle rederier. Hos de fleste rederier er den inkludert i cruiseprisen, mens hos enkelte rederier tilkommer en liten avgift.
Hvilke språk snakkes om bord?
På de fleste cruise er engelsk hovedspråket men ofte vil du oppleve at informasjon om bord gis på flere språk som italiensk, tysk, fransk, spansk. Mannskapet kommer fra mange forskjellige land så det snakkes mange språk om bord.
Hvordan er det med vann om bord?
Vann i springen kan ikke drikkes. Skipene produserer eget vann, dette er inkludert i pris. Ønsker man vann på flaske så er det også mulig, men da med tillegg i pris.
Trenger jeg vaksine på cruise?
Du må alltid sjekke om det trengs vaksine i de landene du skal reise til, om du skal på cruise eller ikke. Ta kontakt med helsestasjon eller din fastlege for å undersøke dette. Se også:
https://www.fhi.no/sv/reiserad/
Hvordan betaler jeg for det jeg kjøper om bord?
Du bruker nøkkelkort som betaling om bord.
Alt du kjøper vil bli belastet dette kredittkort og du vil hele tiden kunne følge med på hva du har kjøpt på tv’en på din lugar. Som oftest får man en samle faktura i papirformat på lugaren kvelden før cruiset ender.
Hva er Onboard Credit?
Flere cruiserederier har av og til tilbud om onboard credit som vi på norsk kaller lommepenger om bord. Det er et beløp som settes på din konto på cruiset og som kommer til fratrekk når regningen gjøres opp. Beløpet kan ikke tas ut i kontanter eller overføres til andre.
Kan jeg ta med barn på cruise?
Barn er velkommen hos de fleste cruiserederiene fra de er 6 måneder og oppover. På lange cruise som går over store havområder må barna være minimum 12 måneder for å kunne reise.
Utvalgte lugarer er som regel utstyrt med nedtrekkbare senger eller har sovesofa. Det er mulig å be om å få babyseng. Med barn i lugaren kan det ofte lønne seg å ha to lugarer med dør mellom eller suite da det kan bli nokså trangt i standard lugarer. Prisgrense/beløp for barn varierer fra rederi til rederi. Enkelte rederier/skip anbefaler vi ikke for barnefamilier da de har fokus på voksne.
Personer under 21 år
Hos de aller fleste rederier kan ingen personer under 21 år reise på cruise eller ha en egen lugar uten å være i følge med foreldre/foresatte eller en annen person som har fylt 21 år men MSC Cruises har nedre aldersgrense på 18 år for å reise alene.
Hos de fleste rederier er det aldersbegrensning på enkelte områder om bord, f.eks. basseng for voksne, kasino, treningsrom mm. Som regel kan ikke barn bade med bleie om bord, bortsett fra der det er egne plaskebasseng hvor det tillates.
Hva med alkohol om bord?
Det er aldersgrense for kjøp av alkohol. På cruise fra USA er det alltid 21 års aldersgrense. For cruise i Europa, Sør-Amerika og Australia er grensen 18 år men kan være begrenset til kun øl og vin. Som regel kan du ikke ha med egen alkohol om bord men hos enkelte rederier kan du ta med et meget begrenset antall vinflasker om bord. Vil du nyte det til måltider må du betale en «corkage fee». Det du kjøper om bord av alkohol vil bli lagret og utlevert siste cruisekveld.
Hvilke aktiviteter og underholdning finnes om bord?
Dette varierer i stor grad avhengig av skip og cruiserute. Det er teatersal på de fleste skip som tilbyr show og konserter, noen skip har også flere underholdningsscener. Spa og treningsrom finner du på nesten alle skip. Vannsklier på dekk finner du på de største skipene. Foredrag, bibliotek, kinosal, kino på dekk . bowling, minigolf og kulinarisk senter finner du også på en del skip.
Hvilke aktiviteter er for barn og fins det barnevakt om bord?
De fleste større cruiseskip har barneklubber fra de er 1 år – 18 år. Noen har også fra de er 6 mnd. Det er egne områder hvor barna blir aktivisert både ute og inne og foreldre får utdelt program og informasjon første dag. Enkelte skip har også barnevakt tjeneste som man betaler ekstra for.
Arrangeres det utflukter på land eller må jeg ordne ting på egen hånd?
Alle cruiserederier tilbyr utflukter i havnene og de varierer i tid/pris og innhold. Utflukter kan bestilles på forhånd eller om bord. Du kan også gjøre ting i land på egen hånd.
På spesialturer arrangerer også Cruisereiser egne utflukter.
Hva er en garantilugar?
Noen ganger tilbyr rederiene uspesifiserte lugarer, såkalte garantilugarer. Dette innebærer at man reserverer en lugar som har en minste standard (man bestemmer standard selv, for eksempel innvendig lugar, lugar med havutsikt eller balkonglugar), men det er rederiet som tildeler lugarnummer.
Beliggenheten på skipet vil variere, og lugarnummer fås senest ved innsjekking på cruisehavnen. Når du har fått ditt lugarnummer bekreftet, kan det ikke endres. Fordelen ved å reservere en uspesifisert lugar er at rederiene noen ganger oppgraderer den uten ekstra kostnad. I alle tilfeller er du garantert den standarden du har booket og betalt for, du vil aldri få en lavere standard. I tillegg er ofte garantilugarer noe billigere enn lugarer med spesifisert beliggenhet.
Hva med elektrisk utstyr?
Strømspenningen om bord er vanligvis 110/220 V, og flere skip er utstyrt med topluggs nordisk stikkontakt. Du må selv ta med eventuelle nødvendige adaptere for bruk av elektroniske apparater om bord.
Hårfønere finnes i alle lugarer. Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å ta med varmegenererende apparater (f.eks strykejern, kaffemaskin/vannkoker og elektriske transformatorer).
Er det lege om bord i tilfelle jeg blir syk?
Helsetjenesten om bord på cruiseskip er svært god og akutt hjelp er tilgjengelig hele døgnet. Det er minst en lege og sykepleiere og blir du syk underveis vil du bli tatt godt vare på. Det er viktig å ha reiseforsikringen i orden da du må betale for behandlingen og du må huske å ta vare på kvitteringer. Du må ha med nok av dine vanlige medisiner til å vare hele cruiset og dette må du ha i håndbagasjen når du reiser hjemmefra. Pass også på å ta med informasjon fra din lege på engelsk dersom du har en sykdom som medfører at du kan trenge assistanse i løpet av cruiset.
Jeg er bevegelseshemmed – kan jeg likevel dra på cruise?
De fleste cruiseskip har utvalgte lugarer for bevegelseshemmede. Disse lugarene har også plass til rullestol på badet. Om du har problemer med å gå men ikke har egen rullestol kan du som regel også få låne dette om bord på de større skipene. Flere skip har heiser i bassengene for deg som er avhengig av det for å kunne bade.
Hva hvis jeg er gravid?
Er du gravid kan du reise på cruise med de fleste rederier frem til du er i uke 23 av svangerskapet. Har du kommet inn i 24. uke av svangerskapet kan du dessverre ikke reise på cruise – gravide kvinner må ha avsluttet sin reise innen svangerskapets 24. uke.
Alle gravide må fremvise en legeerklæring ved innsjekk skrevet på engelsk. Legen må opplyse om hvor langt i svangerskapet man er kommet, samt at man er i bra form og at det ikke er noen høy risiko ved svangerskapet.
Hvordan kommer jeg meg til skipet?
Reiser du direkte til skipet uten overnatting eller med en eller to netter før cruiset, varierer det om transporten er bestilt på forhånd eller ikke. Sjekk derfor dette før avreise slik at det ikke er en overraskelse. Vi kan bestille transport til cruiseskipet om ønskelig. Er man flere som reiser sammen lønner det seg ofte å ta drosje til havnen i stedet for at vi skal forhåndsbestille transport. I USA bestilles ofte flyplasshotell som da har transport til/fra flyplassen. På flyplassen er det telefoner ved bagasjeutleveringen hvor man kan ringe for å bli hentet til hotellet.
Hvordan sjekker jeg inn på kaia?
Ved innsjekking på kaia kan det ofte være lange køer. Vær oppmerksom på dette og beregn god tid. For at alt skal gå fortere må alle passe på å ha fylt ut alle papirer på forhånd. Ta med pass og en kopi av din online registrering. Ved innsjekking får alle passasjerer utlevert sitt eget ”kredittkort” (Sea Pass). Dette er eneste betalingsmiddel om bord og er også nøkkel og ID kort. Man kan gjøre opp siste dag med kredittkort, reisesjekker eller kontant. Om du gjør opp kontant får du en kredittsperre. Det blir tatt bilde av alle passasjerer ved ombordstigning. Etter besøk i land registreres ditt ID-kort, og bilde kommer da opp på skjermen til kontrollpersonalet.
Hva må jeg gjøre før avreise?
P.g.a. internasjonale bestemmelser må alle som reiser på cruise med våre samarbeidspartnere på forhånd sjekke inn på cruiserederiets internettsider. Gjør dette senest 14 dager før du skal reise om mulig.
Om du ikke har internett eller trenger hjelp, hjelper vi deg med dette mot et gebyr på kr 100 pr person. Enkelte rederier tilbyr online check-in på norsk så det skal være enkelt å registrere seg for våre norske passasjerer.
Følgende instruksjoner gjelder:
Der hvor dine opplysninger ikke allerede er registrert (det vil du se på dokumentene) gjelder følgende: Gå inn på registreringsskjema
Link deg så inn på ”Registreringskjema for cruisepassasjerer” og velg det rederiet du skal reise med. På noen rederier får man også beskjed om å angi hvilken type kredittkort man ønsker å betale med om bord. Det er for å lette innsjekkingen og du får ferdig ”sjekket inn”. Velger du i utgangspunktet cash her kan du likevel sjekke inn på kaia og endre til kredittkort som betalingsmiddel. Du vil på enkelte rederier få mulighet til å skrive ut din fullstendige innsjekking. Ved fremvisning av dette på kaia går det raskere å komme om bord.
VIKTIG FOR REISE TIL USA og CANADA: Alle må ha elektronisk lesbart pass og alle som ikke har visum må registrere seg på internett sidene til ESTA i USA og eTA i Canada. Registreringen er gyldig i to år. Om vi skal hjelpe med registreringen tar vi et gebyr på kr 300 pr person for dette.
SVÆRT VIKTIG FOR DEG MED BARN:
Foreldre som reiser med barn under 18 år med ulikt etternavn MÅ ha med seg fødselsattest på engelsk (bestilles fra folkeregisteret) som beviser forelderskapet. Barn under 18 år som reiser uten foreldre (f.eks med venner eller besteforeldre) MÅ ha med seg Notorized letter (skjema) signert av mor eller far SAMT en kopi av fødselsattest på engelsk. Fosterbarn som reiser med fosterforeldre/verge MÅ ha med seg gyldig dokumentasjon på engelsk, fra sosialkontoret, som bekrefter at de som reiser med barnet er barnets foresatte.
Vennligst ta kontakt med oss snarest om noe av det ovennevnte er tilfelle!
Hva med bagasje og bagasjelapper?
Dere får bagasjelapper på kaia – de utstedes som regel ikke i Norge men det er ikke noe problem.
Det er selvsagt noe begrenset plass på lugarene. Er man mange på en lugar kan man be om at kofferter blir plassert på et oppbevaringsrom når de er pakket ut. Bagasjen blir tatt om bord av rederiet og det kan ta flere timer før den kommer til lugaren. Ha derfor med nødvendige ting i håndbagasjen, gjerne også badetøy. Pass må man ikke sjekke inn i bagasjen! Om du skulle være så uheldig å miste bagasjen før cruiset så må du påse at du fyller ut papirer med en gang på flyplassen. Du får da en såkalt ”PIR rapport”.
Spør alltid flyselskapet om hvor mye de umiddelbart dekker og sørg for å få oppgjør i form av en sjekk el.l så fort som mulig. Om bagasjen ikke er kommet før cruiset, kontakt resepsjonen på skipet og de vil hjelpe deg å etterlyse bagasjen. De tilbyr også T-skjorte og toalettsaker som ”førstehjelp”. Man kan sjekke inn to kofferter pr person. NB! For flyreisen gjelder egne bagasje regler. Se vedlegg som følger flybilletten.
Hvilke klær skal jeg ta med?
Cruise er etter hvert blitt mer avslappet og ikke så pyntet som før. Likevel beholdes tradisjonen med gallakvelder om bord på de fleste rederiene, men ikke alle (NCL har ikke det). Damene kan derfor gjerne ta med seg lang kjole og mennene smoking om de ønsker det. Det er ikke nødvendig – pent antrekk eller bukse og jakke holder. På et ukescruise er det som regel 1 gallakveld, på et lengre cruise gjerne 2 eller fler. Det er ikke galla på Azamara Club cruises. Ellers om bord er det godt å ha behagelige bomullsklær og shorts.
Til måltider kan man ha enkle og pene klær. Det er ofte kaldt inne p.g.a. aircondition, så det er lurt å ha en jakke eller et sjal for damene. I buffetrestaurantene er det som regel ikke tillatt å gå med bar overkropp og ermløste T-skjorter og man må ha sandaler/sko inne. Gode spasersko er viktig å ha i land. Reiser man i kjøligere strøk er det viktig med varme klær, da anbefales en vindjakke og genser.
Kleskodene som står på det daglige programmet er i hovedsak:
Casual/Smart Casual: Avslappet bekledning uten krav om slips eller jakke. Fritidsskjorte og bukser for menn, bukser og topp eller skjørt og bluse for damer.
Informal: Jakke med eller uten slips, avhengig av rederi. Kjole eller buksedress for damer.
Formal: Smoking eller mørk dress med slips for menn, cocktailkjole eller aftenkjole for damer.
Hva må jeg betale i tips?
De forskjellige rederiene har forskjellig politikk vedrørende dette og det forandrer seg ofte fra år til år. På all drikke som kjøpes om bord kommer tips uansett i tillegg til prisene som er oppført. Ofte trekkes tipsen i dollar, men i Europa kan det også forekomme at det trekkes i Euro. Barn har også på enkelte rederier noe lavere tips.
Tipsoversikt, kan endres:
NCL, Norwegian Cruiseline: Med premium all inclusive, som gjelder omtrent alle cruisene vi selger, er tips inkludert.
RCCL, Royal Caribbean: På alle våre programførte reiser er tips inkludert og man trenger derfor ikke betale noe ekstra. Du kan, ved bestilling, velge å ikke ha dette forhåndsbetalt.
Celebrity Cruises: På alle våre reiser er tips inkludert og man trenger derfor ikke betale noe ekstra. Du kan, ved bestilling, velge å ikke ha dette forhåndsbetalt.
Azamara Club Cruises: Tips er inkludert.
Carnival Cruises: Tips er ikke inkludert og må betales om bord, ca $16 pr. person pr. dag
Princess Cruises: Tips er ikke inkludert og man blir på slutten av cruiset belastet med ca $16 pr. person pr dag avhengig av lugarkategori.
MSC Cruises: Tips er inkludert
Regent Seven Seas: Tips er inkludert.
Holland America Line: Tips er ikke inkludert i prisen og må betales om bord, ca $16 pr dag.
Om bord har de fleste skip minibanker (ATM machine på engelsk).
Ama Waterways: Tips er ikke inkludert og ca Euro 15 pr dag beregnes til tips.
Hvordan vet jeg hva som skjer når på cruiset?
Daglig utgis det program om hva som foregår. Det er viktig å lese, her er hele dagens aktiviteter samt åpningstider i restauranter, informasjon om havner med mer.
Kan jeg bruke mobiltelefon og internett om bord?
På skipene er det internettkafe. Det er relativt kostbart å benytte, men er brukervennlig og gir muligheter for kontakt med de hjemme. Internett endrer seg så etterhvert blir der flere muligheter til bedre priser.
Mobildekningen kan en del steder være dårlig, og i de tilfeller det er dekning, kan det være svært kostbart både å ringe og motta samtaler – spesielt når skipet er til sjøs.
Finner du ikke svaret på det du lurer på under FAQ – ofte stilte spørsmål?
Kontakt Cruisereiser – vi hjelper deg!